woensdag 29 december 2010

over jarig zijn en leermomenten

Over jarig zijn en leermomenten

Gisteren was het groot feest. Want kleine man was jarig en werd 2 jaar. Ik vind het elke keer weer een speciaal moment. Een paar jaar geleden konden we niet geloven dat we ooit ouders zouden worden en nu hebben we een prachtmannetje van alweer 2 jaar. Wat zijn alle cliche's waar. Het gaat zo snel. Waar is mijn kleine baby gebleven die ik met heel veel moeite toch aan de borst kreeg. Waar is dat kleine manneke die, toen hij 6 maanden oud was,een redressiehelmpje op moest. Het babietje dat ons ouders maakte. Maar ook een manneke wat mij als moeder zo onzeker kon maken. Wat heb ik gehuild de eerste maanden. Ik dacht dat ik het allemaal wel wist, na mijn jarenlange ervaring met kinderen. Niets is minder waar. Ik wist niets leek het wel. Hele boeken verslinde ik. Op zoek naar het ware woord. Maar het ware woord zit diep van binnen in je. Een kind heeft niet veel nodig. Liefde en opgroeien in een veilige omgeving.
Kleine man kreeg trouwens wel een heel origineel kado: de waterpokken. Gelukkig hebben we alledrie vakantie en kan hij het lekker uitzieken.

Het afgelopen jaar stond ook in het teken van consuminderen. Ik merkte dat ik mijn geluk meet aan wat ik heb in plaats van wat ik ben. Ik spiegel me (nog) teveel aan wat anderen hebben. Daar wil ik echt vanaf. Mijn streven is om tevreden te zijn met wat ik al wel heb. En dat is heel veel. In 2010 heb ik een beginnende start gemaakt. In 2011 wil ik echt serieus aan de slag. Laten we het maar op houden dat het een leermoment is geweest. Nu gaan we echt beginnen. De boodschappen gaan al heel redelijk. Op afgelopen weken na dan. Want een verjaardag en de Kerstdagen hakken er wel in. Maar de E.SPRIT en de H.EMA hebben nog steeds een goede klant aan mij.

Ik wens iedereen een heel goed, gezond 2011, waarin genieten van de kleine dingen en van elkaar de boventoon voert.

2 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je kleine mannetje....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog van harte met jullie kleine man! 2 jaar, een mooie leeftijd.

    Hopelijk heeft 'ie niet teveel last van de waterpokken en knapt hij snel weer op.

    Groetjes Jessica

    BeantwoordenVerwijderen