donderdag 20 januari 2011

Consuminderen is toch niet zo makkelijk

Kleine man ligt eindelijk te slapen ( valt ook niet mee als de overburen aan het zagen, boren, timmeren enz. zijn ). Dus nu even tijd voor mezelf. Al een lekker stuk chocolade op ( bij de AH gehamsterd ), ik heb nog 1,5 reep liggen. Maar die bewaar ik nog maar even.

Het valt toch nog niet mee om te consuminderen. Sinds we een nieuwe werkgever hebben die ons verplicht om een uur pauze te nemen, raakt het pauzeshoppen steeds meer in trek. En ja, we hebben een pauze ruimte om even te gaan zitten, maar na een uur niksdoen ben ik zo gaar als wat. Dus elke pauze gaan collega E en ik naar de H.EMA, of de X.ENOS, of het K.RUIDVAT. En omdat het daar allemaal relatief goedkoop is, is de verleiding groot om iets aan te schaffen. Een kaarsje hier, een broekje daar, een truitje zus en een boekje zo.
Dat moet echt gaan stoppen. Want ongemerkt geef je dus best een hoop uit. Alhoewel het geen grote uitgaven zijn en ik de meeste dingen toch nodig heb, je koopt net iets meer.
Daar gaan we dus drastisch in minderen. Moeten collega E en ik toch een andere invulling aan de pauze nemen.

De nieuwe uitdaging is ook om eens te kijken wat er in huis staat en wat er weg kan. De zolder staat behoorlijk vol, zo ook de garage.
Een aantal dingen zetten we op marktplaats, of we geven het aan de kringloopwinkel. En wat echt niet meer goed is gaat naar de vuilnisbelt.

Ik ga proberen om elke week na te lopen wat weg kan en het ook daadwerkelijk een bestemming geven. Aankomend weekend willen we een start gaan maken. Klein manneke gaat logeren omdat we uitgenodigd zijn voor een etentje. We brengen hem dan vroeg weg, zodat we die dag al hebben om te ruimen.

Het derde wat ik bedacht heb is om een weekmenu te maken zodat we geen onnodige aankopen doen in de supermarkt. Het weekmenu van deze week is:
woensdag: brocolli, aardappelen en Valess
donderdag: prei, aardappelen en vlees
vrijdag: maaltijdsoep met brood
zaterdag: etentje
zondag: pizza maken
maandag: boontjes, aardappelen en vlees of vis
dinsdag: staat nog open.

Een weekmenu is niet alleen makkelijk voor de weekboodschappen, maar ook dat je niet na hoeft te denken wat je die dag moet eten.
Voor de weekboodschappen zijn we nu gemiddeld zo'n € 60,- kwijt voor 2 personen en een peutertje van 2 jaar.

Kortom, ik doe mijn best, maar het valt nog niet mee.

5 opmerkingen:

  1. Een uur pauze? Poeh, da's best lang zeg! Ik kan me voortsellen dat je dan een invulling gaat zoeken, en dan is shoppen natuurlijk heel verleidelijk. Consuminderen is makkelijk als je niet bij winkels in de buurt komt maar als je er bent.....
    Misschien een leuk boek meenemen voor in de pauze, of een gezelschapsspelletje doen? Of misschien gewone boodschappen? Een uur is volgens mij lang genoeg om de wekelijkse boodschappen te halen. Maar dan moet je het natuurlijk wel mee kunnen nemen. En als het eiegn tijd is moet je erin kunnen doen wat je wil toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien kun je een boek meenemen voor de pauzes? Of gaan hardlopen? Meteen goed voor je gezondheid.

    Ik ben helaas ook iemand die als ik in de verleiding kom, bezwijk. Ik moet winkels dus gewoon mijden, als ik geen geld wil uitgeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik zou gaan handwerken in de pauzes, iets makkelijks wat wel ontspant. Haakwerkje, klein quiltwerkje, borduurtje. Handwerken is yoga voor de ziel.......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. sokken breien in de pauze's? men telt voor de wekelijkse boodschappen € 50,00 voor een eenpersoonshuishoudenen een tientje voor elke persoon meer, dus dan zit jij goed toch ? liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een uur pauze, dat is best lang. Met goed weer kunnen jullie misschien een pauzewandeling maken in de omgeving? En als er alleen maar winkels zijn, kun je misschien een mandje in de pauzeruimte neerzetten met wat leuke dingen om te doen. Een handwerkje, een leesboek of tijdschrijften die je met elkaar ruilt, of een crypto of puzzel?
    Die tijd leent zich er misschien ook goed voor om verjaardagskaarten te schrijven of wat administratie te doen.
    Het gaat er om dat je die tijd als ontspanningstijd kunt gebruiken zonder dat het je onnodig geld kost.

    BeantwoordenVerwijderen