dinsdag 15 maart 2011

beetje boos

Van de week keek ik naar het programma "baby te koop" van BNN.
Ik weet niet of mensen het hebben gezien. Het gaat over het feit dat alles te koop is op het gebied van een kinderwens. Een eicel, een zaadcel, een draagmoeder, eicellen in laten vriezen. Als je geld hebt is alles te koop.

Ik veroordeel niet de mensen die een kinderwens hebben. Zoals sommigen al wel gelezen hebben hebben wij kleine man ook via de medische molen gekregen. Uiteindelijk is kleine man bij de 9e IUI "verwekt".  Met eigen zaadcellen en eigen ei-cel.
Maar ik veroordeel wel de mensen die een slaatje proberen te slaan uit het verdriet van andere mensen. Maar ook de mensen die de armoede gebruiken om er zelf beter van te worden. Draagmoeders uit India die een schijntje van het bedrag krijgen wat de bemiddelingsbureau's eraan verdienen.
Een homostel die in Amerika voor een exorbitant bedrag een kind via een draagmoeder kan krijgen ( als het ook nog eens gaat lukken natuurlijk ).
Een Canadees stel die via een draagmoeder uit India een kind krijgt, met alle rompslomp wat erbij hoort.
En ik snap dat je ver wilt gaan om een baby te krijgen. Als je eenmaal in de molen zit, stap je in een trein die maar voortdendert. Eraf stappen is bijna geen optie, want dan valt je droom helemaal uit elkaar.
Wij hebben toen tegen elkaar gezegd dat we na 3 IVF pogingen zouden stoppen. Je moet ergens een grens trekken, wil je niet helemaal geobsedeerd worden door je kinderwens. Gelukkig hebben we het niet nodig gehad.

Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik vond dit wel een schokkende uitzending.

Om dit blogje positief af te sluiten wat fotookes van mijn menneke en zijn hobbies:


2 opmerkingen:

  1. dat snap ik, ik ken het programma niet maar ik kan me er alles bij voorstellen zoals je het beschrijft

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de uitzending niet gezien, helaas, maar waarschijnlijk was het onderliggende doel van de uitzending ook wel om (een soort van) te shockeren.. Om mensen in ieder geval na te laten denken over hoever we bereid zijn te gaan in onze kinderwens (en welke gevolgen dat heeft)..

    BeantwoordenVerwijderen