donderdag 7 februari 2013

How2talk2kids, zo geknipt, consuminderen.

Al een tijdje volg ik de blog van MamaNatuurlijk. Een erg inspirerende blog over het opvoeden van kinderen, leven met de seizoenen enz.
Wat mij zo aanspreekt aan haar manier van opvoeden is het respect naar elkaar toe, het bevorderen van de zelfstandigheid van haar kind, maar vooral het serieus nemen van de gevoelens van een ander.
We zijn al snel geneigd om de gevoelens van een kind te bagatelliseren, met oplossingen aan te komen of gewoon niet de tijd te nemen om echt te luisteren. En zeker in deze hectische maatschappij is het zo belangrijk om echt de tijd te nemen om werkelijk naar elkaar te luisteren.

N.a.v. van haar blog ga je ook eens nadenken over hoe wij het als ouders doen. Ik denk dat we het zeker niet slecht doen. We nemen zeker de tijd om te luisteren, proberen om ons zoontje respect bij te brengen voor zichzelf en de ander. Maar wat niet onze sterkste kant is, is om om te gaan met het benoemen van gevoelens. Mijn vriend en ik zijn daar zeker niet mee opgevoed. Bij ons was vaak het motto "alles komt goed". En meestal is dat ook wel zo, maar er is niets mis mee om bepaalde gevoelens te erkennen.
Bij vriendlief was het al helemaal not done om over gevoelens te praten. Dat werd meteen van tafel geveegd. Wat vader zei was waar, geen discussie mogelijk.

Vandaar dat ik het boek "How2talk2kids" bij de bieb heb gehaald. Op sommige punten zeker een eye-opener. Ook het boek "luisteren naar kinderen," van Thomas Gordon ligt weer op me te wachten. Ik ben benieuwd of ik het gelezene ook in de praktijk kan toepassen.

Verder ben ik een tasje aan het maken uit het boek "Zo Geknipt". Speciaal voor het vriendinnetje van mijn zoontje. Want hij mist haar zo. Ze gaan naar verschillende scholen nu in verschillende plaatsen ver uit elkaar. eerst zaten ze samen op het KDV en hadden ze dikke pret. In de carnavalsvakantie gaan we een dagje naar haar toe en krijgt ze een zelfgemaakt tasje kado. Ik hoop dat ze er blij mee is. Zoonlief heeft het stofje uit mogen kiezen bij de IKEA.

Verder heb ik een challenge bij de verdubbeldame. Ik ga minimaal 2 maanden geen kleding kopen voor mezelf ( en het liefst nog langer ). Zelf maken mag wel, maar dan het liefst van stof wat je al in je kast hebt liggen. Er doen al een aantal mensen mee. Wie volgt ons?

Fijne dag.

3 opmerkingen:

  1. hoi hoi ik doe ook mee hoor, met je verdubbelactie! en wat goed dat je zo bewust bezig bent met he opvoeden van je kids. Ik vond Gordon wel een eyeopener! Groetjes, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik koop al maanden geen kleding.......zeker een half jaar. Ben behoorlijk aan het afvallen en doe dus alleen maar kleding weg.....Heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat lief dat je zulke lovende woorden over onze manier van opvoeden schrijft! Het vraagt soms best veel van je als ouder om het zo aan te pakken, maar het is het helemaal waard. Je leert er zelf ook zo ontzettend veel van. Het is soms wel confronterend. Zo vroeg mijn zoon laatst of ik misschien sorry wilde zeggen vanwege mijn boze reactie ergens op, want dat vond hij fijn. Oeps even vergeten. Hij gaf direct daarna zelf aan dat hij de volgende keer beter naar me zal luisteren, terwijl ik daar helemaal niet om vroeg. Je krijgt het dus direct terug haha.

    Ik wens je veel leesplezier en eye-openers. Een heel fijn en toegankelijk boek vond ik ook 'Kijk luister en begrijp van Jantine Peters over de Gordon methode.

    Liefs MamaNatuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen